طراحی تراکت و کارت ویزیت فوق حرفه ای اهمیت داشتن کارت ویزیت بر کسی پوشیده نیست ولی بایستی این کارت ویزیت ها دارای طراحی حرفه ای باشند .کار روی روانشناسی کارت ویزیت آنقدر مهم است که روانشناسی این محصول تبلیغاتی به شما کمک میکند تا بتوانید از نیازهای روانی مشتری به نفع خود استفاده کنید.
یک سری از اطلاعات بایستی بر روی کارت ویزیت باشد مثل اسم، عنوان شرکت و اطلاعات تماس قید شده باشد، پس در صورتی که از نکات ظریف و قابلیتهای روانشناسی کارت ویزیت آگاه باشید، هر چقدر در طراحی کارت ویزیت به نکات ظریف روانشناختی توجه کنید حداکثر بازدهی را خواهید دید. شرکت تبلیغاتی ترسیمو در اینجا چند نکته مهم در رابطه با طراحی کارت ویزیت بیان می کند .
برای طراحی کارت ویزیت اصلی ترین نکته توجه به فونت کارت ویزیت است .جدا از احساس تحقیری که نسبت به فونتهایی مانند Comic Sans و Papyrus وجود دارد، بسیاری از مشتریان چندان روی فونتها و طرح آنها فکر نمیکنند. پس چطور باید فونتها را انتخاب کرد؟ مسئله اینجا بر سر این است که فونت سریفدار استفاده شود یا بدونسریف؟ اصولا فونتهای سریف (دارای زائدههای تزئینی حروف) را برای عنوانها و تیترها و از فونتهای سریفدار برای بدنهی متن بکار گرفته میشود. باید توجه داشته باشید که در هرحال، از فونت یکسانی استفاده کنید. هرگز از فونتهای مختلف و متفاوت استفاده نکنید. چونکه مشتریان شما بیشتر سردرگم خواهند شد و فردی که کارت ویزیتتان را دریافت میکند با مطالعهی فونتهای مختلف تاثیر منفی خواهد داشت. حتما سعی کنید از یک فونت یا در نهایت از دو فونت استفاده کنید.
در طراحی کارت ویزیت فونتی انتخاب کنید که افراد بتوانند آن را براحتی تشخیص دهند. حتما بین کلمات خود فاصله بگذارید، بدین ترتیب براحتی تشخیص داده خواهند شد. فاصلهگذاری درست و صحیح باعث خواهد شد که مغز براحتی کلمات و معنا را تشخیص دهد. عنوان کارت ویزیت باید نسبت به متن پیام، درشتتر و ضخیمتر باشد.
یکی دیگر از موضوعات مطرح در طراحی کارت ویزیت هدف شماست.
فونتها دارای تنوع بسیار زیادی هستند توجه داشته باشید که از میان دایره بسیار گسترده فونتها ، همیشه چند نمونه از بهترین فونتها را انتخاب کرده و آن را روی کارت درج کنید تا ببینید که کدام بهتر از آب درمیآید. همچنین میتوانید از میان فونتها، بسته به نیاز خود آنهایی را انتخاب کنید با حس و حال موردنظرتان نزدیکی دارند
فونت های مشکی: یکی از شایع ترین اشتباهات در طراحی کارت ویزیت رخ می دهد، استفاده از رنگ ترکیبی مشکی (مشکی چهار رنگ) برای فونت های ظریف است. این اتفاق معمولا برای طراحان آماتوری می افتد که از درصد رنگی دیفالت مشکی نرم افزار گرافیکی بهره می برند. درصد رنگی مناسب برای فونت های ظریف در کارت ویزیت K=100 می باشد که در زمینه های رنگی برای جلوگیری از ایجاد حاشیه سفید کنار فونت، باید آنها را مولتی پلی یا اورپرینت کرد. مولتی پلی رنگ سفید زیر فونت را تبدیل به رنگ زمینه رنگی می کند و فونت بسیار خوانا تر دیده می شود. تصاویر زیر مقایسه بین یک فونت مشکی K=100 با فونت چهار رنگ و همچنین فونت مولتی پلی را نشان می دهد.
فونت سفید روی زمینه مشکی: زمانی که از فونت سفید ظریف روی زمینه مشکی تمپلات چهار رنگ استفاده می کنید ممکن است به دلیل مرکب بالایی که برای پر کردن سطح تمپلات استفاده میشود، این رنگ کمی به وارد مرز سفید فونت شود و فونت های ریز ناخوانا به نظر بیاید. برای رفع این مشکل باید از استروک مشکی K=100 مثلا با ضخامت یک یا دو پوینت بسته به سایز فونت استفاده کرده تا این مرز تک رنگ مشکی از ریزش رنگ چهار رنگ داخل فضای فونت جلوگیری کند. لازم به ذکر است این عمل را برای نقوش ظریف نیز می توان به کار برد. نکته دوم اینکه وقتی فونت رنگی است. مثلا 40 درصد زرد دارد باید این 40 درصد زرد را نیز به رنگ K=100 استروک حاشیه فونت اضافه کنید تا عمل مولتی پلی رخ دهد و حاشیه سفید اطراف فونت بوجود نیاید.
فضای سفید در کارت ویزیت
فضای سفید (یا اصطلاحا سفیدخوانی) یا همان فضای منفی، مفهوم بسیار مهمی در طراحی است که بسیاری از صاحبان کسبوکارها بدان کمتر توجه دارند. زمانی که به فاصلهی میان کلمات و خطوط اشاره میکنیم، منظور از فضای فاصلهای در مقیاس بسیار کوچک است اما فضای سفید در طراحی به فضای خالی در مقیاس بسیار بزرگ روی طرح گرافیکی اشاره دارد است.
هر دو فضای سفید (چه در متن، چه در طرح) اهمیت بسیاری دارند و نباید آنها را نادیده انگاشت. در صورتی که فضای سفید و خالی دارید، بدین معنی نیست که حتما باید آن را به نحوی پر کنید. هرچه فضای خالی کمتر باشد، بیشتر مخاطب سردرگم میشود.
موضوع مهم دیگر این است که هرچقدر فضای خالی بیشتری داشته باشید، طرح کارت ویزیتتان پیچیده و حرفهایتر انگاشته میشود، همان طور هرچه فضای خالی بین کلمات کمتر باشد، جلوهی سطحپایین و ناشیانهتری پیدا میکند. به همین دلیل است که بسیاری از کارت ویزیتها، به طور مینیمالیست طراحی میشوند.
فضای خالی عاملی است که بر سایر اِلمانهای مهم طرح تاثیر بالایی میگذارد. با توجه به این قضایا، مقدار فضای خالی مناسب کارت ویزیت خود را بدرستی محاسبه کنید و با استفاده از فضای خالی روی الِمانهای مدنظر خود تاکید کنید.
پشت زدن کارت ویزیت چیست
پشت زدن: توجه داشته باشید که استفاده از رنگهای تمپلات در کارت ویزیت ممکن است باعث پشت زدن کارت شود. پشت زدن زمانی رخ می دهد که بر اثر وزن شیت های مقوا و یا فشار دستگاه برش رنگ مقوای بالایی روی مقوای زیرین تاثیر می گذارد و سطح مقوای زیرین را کثیف می کند. این موضوع معمولا در کارهای چاپی که فرصت کافی برای خشک شدن ندارند رخ می دهد. مثلا در مقوای کتان که به دلیل بافت تار و پودی اش مرکب بیشتری در چاپ آن استفاده می شود (اصطلاحا مرکب خور این مقوا بالاست)، مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد. اما اکثرا به دلیل کافی نبودن فلصله بین چاپ رو و پشت مقوا مشکل پشت زدن برای آن پیش می آید. در واقع دلیل اصلی این اتفاق وجود نداشتن تکنولوژی چاپ افست خشک در ایران است که مخصوص چاپ روی مقواهای بافت داری چون کتان می باشد. این اتفاق در گلاسه که سطح صافتری نسبت به کتان یا تحریر دارد و به همین نسبت مرکب خور کمتر، به مراتب کمتر پیش می آید.
عدم استفاده از خط حاشیه
یکی از اشتباهات طراحی کارت ویزیت گذاشتن کادر در حاشیهی کارت ویزیت است. این کادر ممکن است بعد از برش که معمولا چند درصدی خطا دارد، وضعیت ظاهری کارت را به خطر بیاندازد و کارت اصلاحا کج دیده شود. این خطا بدلیل استفاده از روش های قدیمی برش معمولا همیشه وجود دارد و پذیرفتن ریسک آن به عهده طراح است. طراحان حرفه ای به ندرت برای طراحی کارت ویزیت از کادر استفاده می کنند. به یاد داشته باشید که مجبور به استفاده از کادر شدید ضخامت این کادر را بیشتر در نظر بگیرید.
روانشناسی رنگها برای کارت ویزیت
کارت ویزیت بی رنگ رو چندان جذابیتی ندارد هیچ چیز مانند رنگ موجب محبوبیت و جذابیت طرح نمیشود، بنابراین با استفاده از روانشناسی، رنگهایی را برای کارت ویزیت خود انتخاب کنید که تاثیرگذار باشند و پیامتان را انتقال دهند. مهمترین ابزار برای استفاده از رنگ در لوگوی کارت ویزیت نمود مییابد که حتما باید روی کارتتان کار شود.
بهتر است که به این نکته توجه کنید که در بعضی مواقع، شما صرفا باید از رنگ سازمانی (رنگهای از قبل مشخص برای برندینگ) یک برند پیروی کنید و به مانور روی رنگ چندان نیازی ندارید. اما قبل از هر تصمیمی، اول چگونگی تعبیر رنگها از نگاه مخاطب توجه داشته باشید. ارزشهای برند شما چیست؟ این ارزشها تا چه حد میتوانند با تاثیر عاطفی رنگهای مختلف ارتباط برقرار کنند؟
یک نکته کلیدی که باید در نظر داشته باشید این است که به همه المانها توجه داشته باشید، اما همچنین در نظر داشته باشید رنگها میتوانند معانی بیشتری نسبت به ایدههای سنتی نمادگرایانهی آنها داشته باشند. به تاثیر و اهمیت رنگها در بازار کاری خودتان توجه کنید. گاهی اوقات لازم است که برندینگ دوبارهای برای برند خود صورت دهید!
اشکال متفاوت در طراحی کارت ویزیت
طراحی کارت ویزیت فوق حرفه ای
یک تصور سنتی وجود دادر و آن این است که کارتهای ویزیت باید به شکل مستطیل طراحی شود چراکه این شکل کارتها بهراحتی در کیف پول و جاکارتی جا میشوند و اکثر مردم نیز چنین ذهنیتی دارند. شکل کارت ویزیت باید به گونهای باشد که برند شما را تکمیل کند.
اما می توانید مدرن فکر کنید و یک کارت ویزیت مدرن طراحی کنید ، برندهای معروف هم هستند که از اَشکال غیرمعمول نتیجههای بهتری گرفتند. اَشکال مختلف کارت ویزیت میتوانند در زمینههای مناسب خود احساسات مختلفی را در مخاطبان برانگیزانند. دقیقا مانند رنگ، کارت ویزیتهای گرد یا کارتهای مستطیلی دور گرد میتوانند پیامهای عاطفی مثبتی مانند دوستی، عشق و اتحاد را به مخاطب انتقال دهند. در حالیکه کارت ویزیتهای مربعی یا مستطیلی بیشتر بیانگر ثبات، قدرت، تخصصگرایی و کارامدی هستند.
یک نکته کلیدی مهم: متناسب با پیام و هدفتان کارت ویزیت خود را طراحی کنید و بعد رنگ و شکل آن را متناسب با طرح کلی کارت ویزیتتان اعمال نکنید.
یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در طراحی کارت ویزیت هزینه ها است ، ممکن است هزینه طراحی کارت ویزیت خاص و خلاقانه بسیار زیبا باشد ولی همان مقدرار پر هزینه هم باشد. . کارت ویزیتهایی استاندارد نسبت به کارت ویزیتهای دایکات ارزانتر هستند اما کارت ویزیتهای دایکات، بهترین نتیجه را در پی دارند.
پیشنهاد شرکت تبلیغاتی ترسیمو
شرکت تبلیغاتی ترسیمو به شما پیشنهاد می کند که فارغ از اینکه از چه طرح فونت، رنگ، شکل و فضای خالی استفاده میکنید، توجه کنید که اصلا دلبخواهی رفتار نکنید. هیچوقت کلیشهای رفتار نکنید. همیشه راههای بیشماری برای طراحی وجود دارد و شما میتوانید با الهام از جنبهها و روشهای مختلف طراحی، کارت ویزیت منحصربفردی را طراحی کنید. برای این که یک کارت ویزیت حرفه ای داشته باشید طراحی آن را به شرکت تبلیغاتی ترسیمو بسپارد این شرکت دارای طراحان گرافیست حرفه ای و هنرمند می باشد که زیباترین و حرفه ای ترین کارت ویزیت را برای شما طراحی می کند. همچننین شرکت تبلیغاتی ترسیمو دارای پیشرفته ترین دستگاه های چاپ کارت ویزیت میباشد .که با کیفیت ترین کارت ویزیت را برای شما با بهترین هزینه به چاپ می رساند.
مهندس تلخاب فراهانی :09124506359